چاپ کتاب

انتشارات اندیشمند

زندگینامه و آثار منصور کوشان

منصور کوشان – زندگینامه

منصور کوشان، شاعر، نویسنده، پژوهشگر و روزنامه نگار ایرانی در دی ماه سال 1327 در اصفهان به دنیا آمد. او برنده جوایزی همچون جایزه آزادی بیان اوسیتزکی و لوح سپاس تندیس اثر برتر ادبیات نمایشی جشنواره خانه تئاتر ایران بود.

نمایشنامه های منصور کوشان

منصور کوشان در 5 دی ماه سال 1327 در اصفهان به دنیا آمد. او از سال های جوانی به سرودن شعر و نوشتن نمایشنامه علاقه مند بود. سن و سال کمی داشت که نمایشنامه های تصویر من، ساعت کوبنده چیست، ساعت کوبنده و بودن از نبودن را در دانشگاه اصفهان به روی صحنه برد.

در سال 1353 نمایشنامه او با نام فریادی برای گوش های کر برنده جشنواره تئاتر شهرستان ها شد و تلویزیون ملی آن را ضبط و پخش کرد. همچنین کوشان توانست جایزه نمایشنامه نویسی سال را برای نمایشنامه روزهای دیروز، امروز و فردا از آن خود کند. این نمایش نیز از تلویزیون پخش شد و پس از آن کوشان به عنوان مسئول مرکز فرهنگی اصفهان به استخدام سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران درآمد.

همکاری با رادیو تلویزیون ملی ایران

منصور کوشان در این سال ها علاوه بر طراحی و کارگردانی نمایشنامه هایی از خود و دیگران، کلاس های آموزشی نمایشنامه نویسی و کارگردانی نیز برگزار می کرد. اما ساواک با تعدادی از نمایشنامه های او مشکل داشت و از این رو کوشان در پاییز سال 1354 از اصفهان به تهران آمد.

او پس از ورود به تهران به همکاری با نشریاتی از جمله ماهنامه رودکی و تلویزیون پرداخت. او نقدهای زیادی درباره تئاتر داشت و توانست باب تازه ای از نقد را باز کند. کوشان همچنین در سال 1353 در فیلم شازده احتجاب به عنوان بازیگر حضور پیدا کرد.

منصور کوشان پس از انقلاب 1357 همکاری خود را با تلویزیون ایران قطع کرد و هفته نامه ایران که خود مدیریت آن را برعهده داشت تا بهار 1359 منتشر کرد. پس از تعطیلی تمام نشریات، کوشان تا سال 1364 خانه نشین بود و در همین سال ها به دلیل سانسورهای زیاد در تلویزیون و تئاتر، به داستان نویسی روی آورد.

فعالیت های پس از انقلاب

منصور کوشان از سال 1364 الی 1367 به صورت برنامه ای با تلویزیون همکاری می کرد و در این سال ها چندین نمایشنامه و مجموعه تلویزیونی ساخت که همه آن ها یا توقیف شدند و یا با سانسور زیاد پخش شدند. از جمله این سریال ها می توان به سریال های ز هر کوی، ز هر کوی و به دنبال سیمرغ اشاره کرد. سریال به دنبال سیمرغ بازسازی زندگی و آثار شخصیت های مهم تاریخ ادبیات همچون مولوی، سنایی غزنوی، بایزید بسطامی، ناصرخسرو قبادیانی و ... بود که متاسفانه با سانسور زیاد پخش شد.

اواخر دهه شصت منصور کوشان مجله گردون را با همکاری عباس معروفی منتشر کرد. در همان دوره نیز رمان محاق و مجموعه داستان خواب صبوحی و تبعیدی ها را منتشر کرد که هر دو با استقبال مواجه شدند. مجله گردون متوقف شد و کوشان دیگر همکاری خود با این مجله را ادامه نداد. در سال 1370 ماهنامه تکاپو را راه اندازی کرد و تا سال 1372 این ماهنامه را منتشر کرد. این ماهنامه نقش مهمی در معرفی ادبیات مدرن داشت و یکی از نشریه های ادبی تاثیرگذار بعد از انقلاب اسلامی به شمار می رود.

ترک تهران به مقصد نروژ

منصور کوشان در سال 1374 در پی مشکلاتی که در کشور داشت ایران را به مقصد نروژ ترک کرد و دیگر به ایران بازنگشت. او در خارج از ایران نیز به فعالیت های خود ادامه داد و با برخی از فصل نامه های نروژی همکاری کرد. او در سال 2010 برنده جایزه آزادی بیان اوسیتزکی شد. این جایزه هر ساله در نروژ برگزار می شود و به یک نویسنده یا فعال مدافع آزادی بیان اهدا می شود.

از آثار منصور کوشان می توان به رمان های دهان خاموش، آداب زمینی، زنان فراموش شده و مجموعه داستان های واهمه های مرگ و خواب صبوحی و تبعیدی ها اشاره کرد. او همچنین نمایشنامه ها، اشعار و پژوهش های زیادی نیز از خود به جای گذاشته است. وی در پی بیماری سرطان معده در تاریخ 27 بهمن ماه 1392 در سن 65 سالگی در نروژ از دنیا رفت.

محبوب ترین کتاب ها
چا پ کتاب فرهنگ اصطلاحات عامیانه انگلیسی فارسی
نشر فرهنگ اصطلاحات عامیانه انگلیسی فارسی
عاشقانه های مردانه از هزاره‌های قبل از میلاد تا امروز
چاپ کتاب عاشقانه های مردانه از هزاره‌های قبل از میلاد تا امروز
وکیل خودت باش (راهنمای جامع مهاجرت به کانادا)
چاپ کتاب وکیل خودت باش (راهنمای جامع مهاجرت به کانادا)
کاربرد روش QFD در تلفیق پتنت‌ها و تکنولوژی‌ها
چاپ کتاب کاربرد روش QFD در تلفیق پتنت‌ها و تکنولوژی‌ها
پلی اتیلن مبانی طراحی و تکنولوژی‌های تولید
چاپ کتاب پلی اتیلن مبانی طراحی و تکنولوژی‌های تولید
مراقبت‌های ویژه قلب و عروق
چاپ کتاب مراقبت‌های ویژه قلب و عروق
آخرین اخبار
پرفروشترین کتاب
اول عاشق خودت باش!
اول عاشق خودت باش!
پربازدیدترین کتاب
کتاب مارینا ایوانونا تسوه‌تایوا
مارینا ایوانونا تسوه‌تایوا