چاپ کتاب

انتشارات اندیشمند

برادران کارامازوف اثر داستایوفسکی

برادران کارامازوف – معرفی کتاب

برادران کارامازوف اثر نویسنده مشهور روس، داستایوفسکی است که در سال 1879 منتشر شد. گویا داستاسوفسکی قصد داشته است این رمان را به یک سه گانه تبدیل کند اما چهار ماه پس از انتشار کتاب از دنیا رفته است.

خلاصه کتاب برادران کارامازوف

برادران کارامازوف آخرین اثر نویسنده است که سه سال آخر عمر خود را صرف نگارش آن کرده است. خواننده در صفحات ابتدایی متوجه تفاوت این اثر با سایر آثار داستایوفسکی می شود. داستان با یک مرگ آغاز می شود. زمین دار مشهوری به نام فیودور پاولویچ کارامازوف به طرز دلخراش و اسرارآمیزی می میرد. ادامه داستان در مورد او و پسرانش است.

نویسنده در مقمه ای که ابتدای کتاب آمده است، سومین پسر فیودور که آلکسی نام دارد را به عنوان قهرمان داستان معرفی می کند. به اعتقاد راوی این شخص اصلا فرد بزرگی نیست اما یک قهرمان است. همین موضوع ذهن خواننده را تا پایان داستان درگیر می کند و در آخر خواننده پاسخ این سوال را خواهد فهمید.

فیودور و بار ازدواج کرده است و یک فرزند از ازدواج اول و دو فرزند از ازدواج دوم دارد. در فصل های آغازین کتاب برادران کارامازوف سرگذشت فیودور، ازدواج هایش و سرگذشت پسر او روایت می شود. خواننده با خواندن این فصل ها متوجه می شود فیودور انسانی رذل است که هیچ توجهی به فرزندان خود نداشته و همواره به دنبال خوشگذرانی است. سپس با پسرهای او یعنی دمیتری، ایوان و آلیوشا و اسمردیاکوف آشنا می شوید. پس از آشنایی با کل خانواده متوجه رابطه بد پدر و فرزند اول و تلاش های دو فرزند دیگر برای رفع این اختلافات می شوید. این دو برای رفع اختلاف به صومعه مراجعه می کنند و داستان اصلی از اینجا آغاز می شود.

هر سه پسر فیودور با انگیزه های شخصی خود قصد در نابودی پدر دارد. این سه خلقیات و شخصیت های متفاوتی داشته و هر کدام به نوعی با پدر خود مخالف هستند. دمیتری فردی تندخو است که بیشترین مخالفت را با پدر خود دارد. ایوان آرام و متفکر است. آلیوشا مهربان و با خدا است و با نقشه قتل مخالفت می کند. اسمردیاکوف نیز فرزندی نامشروع و مبتلا به صرع است و مدام در حال هوسرانی می باشد.

تحلیل کتاب برادران کارامازوف

برادران کارامازوف کتابی طولانی اما خواندنی است که جدال بین نیروهای خوب و بد و شک و ایمان  به خوبی در آن نمایانگر است. این رمان جنبه های مختلف و عمیقی دارد که می توان ساعت ها در مورد آن ها صحبت کرد. به همین دلیل این رمان یک شاهکار است.

این رمان صرفا در مورد تباه شدن جوانی یا پدرکشی نیست و جنبه های بسیار گسترده ای را مورد بررسی قرار می دهد. هر یک از پسرها شخصیت و رفتارهای خاص خود را دارد و هر یک با اعمالی که در طول داستان انجام می دهند با ماجراهای گوناگون مواجه شده و رنج هایی را متحمل می شوند. در این بین پرسش های زیادی در مورد خدا، رنج، اخلاقیات رو به زوال انسان ها و رستگاری مطرح می شود که هر یک به نوعی ذهن انسان را به خود مشغول می کنند.

این کتاب برای افرادی که به ادبیات کلاسیک علاقه دارند و به دنبال اثری جذاب با ساختاری پیچیده می باشند که در آن به فلسفه، عرفان و بحران های روح انسانی پرداخته شده باشد، بسیار مناسب است. این کتاب بی شک یکی از شاخص ترین رمان های تاریخ ادبیات جهان است که تا مدت ها در ذهن شما خواهد ماند. طبیعی است که فراموش کردن فیودور و چهار پسر او کار بسیار دشواری می باشد!

برادران کارامازوف ترجمه های زیادی دارد که از میان آن ها می توان به ترجمه روان احمد علیقلیان اشاره کرد. خواننده برای فهم کتاب نیاز به برخی اطلاعات پیش زمینه دارد که مترجم سعی کره است آن ها را در آخر کتاب به خوبی توضیح دهد. اما کتاب در کل حجم زیادی دارد و تعداد کلمات آن به حدود 4 هزار کلمه می رسد. از این رو خواندن کتاب کمی برای خواننده دشوار است. اما مطمئن باشید که از خواندن آن پشیمان نخواهید شد.

اقباس های سینمایی زیادی از این کتاب صورت گرفته است که آخرین آن ها با نام کارامازوف ها در سال 2008 توسط کشور جمهوری چک ساخته شد. نسخه فیلم برادران کارامازوف ساخته کشور آمریکا در سال 1958 از مشهورترین اقتباس های سینمایی از این اثر می باشد و کارگردان تمام سعی خود را کرده است تا به به بهترین نحو ممکن این شاهکار را به تصویر بکشد.

 

محبوب ترین کتاب ها
چا پ کتاب فرهنگ اصطلاحات عامیانه انگلیسی فارسی
نشر فرهنگ اصطلاحات عامیانه انگلیسی فارسی
عاشقانه های مردانه از هزاره‌های قبل از میلاد تا امروز
چاپ کتاب عاشقانه های مردانه از هزاره‌های قبل از میلاد تا امروز
وکیل خودت باش (راهنمای جامع مهاجرت به کانادا)
چاپ کتاب وکیل خودت باش (راهنمای جامع مهاجرت به کانادا)
کاربرد روش QFD در تلفیق پتنت‌ها و تکنولوژی‌ها
چاپ کتاب کاربرد روش QFD در تلفیق پتنت‌ها و تکنولوژی‌ها
پلی اتیلن مبانی طراحی و تکنولوژی‌های تولید
چاپ کتاب پلی اتیلن مبانی طراحی و تکنولوژی‌های تولید
مراقبت‌های ویژه قلب و عروق
چاپ کتاب مراقبت‌های ویژه قلب و عروق
آخرین اخبار
پرفروشترین کتاب
اول عاشق خودت باش!
اول عاشق خودت باش!
پربازدیدترین کتاب
کتاب مارینا ایوانونا تسوه‌تایوا
مارینا ایوانونا تسوه‌تایوا