چاپ کتاب

انتشارات اندیشمند

ISBN چیست و چه کاربردی دارد؟

شابک و کاربردهای آن

وقتی نویسنده ای بخواهد کتاب خود را با مجوز رسمی به چاپ برساند، باید آن را شناسنامه دار کند. یکی از مهم ترین مراحلی که باید برای اخذ مجوز طی کرد، دریافت شماره شابک یا ISBN کتاب است.

اخذ شابک

مسئولیت صدور شماره شابک بر عهده خانه کتاب است و معمولا انتشارات تعدادی شماره شابک را از خانه کتاب دریافت می کنند و آن ها را به کتاب هایی که قصد چاپ آن را دارند اختصاص می دهند.

شابک یک شماره سیزده رقمی می باشد که برای شماره گذاری کتاب ها در سطح بین المللی استفاده می شود. هر گروه از اعداد این سیستم معنا و مفهوم خاص خود را دارند. برای مثال عدد 964 را در کتاب هایی که در ایران چاپ شده اند قطعا مشاهده خواهید کرد، زیرا این عدد شناسه ملی ایران است. عدد صفر نیز نشان دهنده کشورهای انگلیسی زبان است و با توجه به مکان قرارگیری آن، نام کشور مشخص می شود. گروهی از این اعداد ناشر کتاب و گروهی دیگر منطقه ای که کتاب در آن چاپ شده است را نشان می دهند. همچنین تعدادی از این ارقام برای اطمینان از صحت شماره شابک و جعلی نبودن آن در نظر گرفته شده اند تا افراد سودجو نتوانند این شماره را جعل کرده و کتاب خود را بدون مجوز رسمی وارد بازار کنند.

کاربرد شابک

شابک کاربردهای زیادی دارد. برای این که یک کتاب صاحب شناسنامه شود و تمام حقوق مادی و معنوی آن تا همیشه حفظ شود، باید دارای شابک و فیپا باشد. در اصل این دو مورد مانند سند مالکیت یک اثر هستند.

از دیگر کاربردهای شابک می توان به امکان ثبت کتاب در کتابخانه ملی اشاره کرد. همچنین برای کنترل موجودی انبارها نیز بسیار کاربردی است.

در این مطلب سعی کردیم سوالات متداول در مورد شابک و کاربردهای آن را مورد بررسی قرار دهیم. شما می توانید برای هر گونه سوال در این مورد و اخذ مجوزهای شلبک و فیبا و نیز چاپ کتاب با انتشارات اندیشمند در ارتباط باشید.

محبوب ترین کتاب ها
چا پ کتاب فرهنگ اصطلاحات عامیانه انگلیسی فارسی
نشر فرهنگ اصطلاحات عامیانه انگلیسی فارسی
عاشقانه های مردانه از هزاره‌های قبل از میلاد تا امروز
چاپ کتاب عاشقانه های مردانه از هزاره‌های قبل از میلاد تا امروز
وکیل خودت باش (راهنمای جامع مهاجرت به کانادا)
چاپ کتاب وکیل خودت باش (راهنمای جامع مهاجرت به کانادا)
کاربرد روش QFD در تلفیق پتنت‌ها و تکنولوژی‌ها
چاپ کتاب کاربرد روش QFD در تلفیق پتنت‌ها و تکنولوژی‌ها
پلی اتیلن مبانی طراحی و تکنولوژی‌های تولید
چاپ کتاب پلی اتیلن مبانی طراحی و تکنولوژی‌های تولید
مراقبت‌های ویژه قلب و عروق
چاپ کتاب مراقبت‌های ویژه قلب و عروق
آخرین اخبار
پرفروشترین کتاب
اول عاشق خودت باش!
اول عاشق خودت باش!
پربازدیدترین کتاب
کتاب مارینا ایوانونا تسوه‌تایوا
مارینا ایوانونا تسوه‌تایوا