چاپ کتاب

انتشارات اندیشمند

مراحل صحافی کتاب و انواع آن

سفارش صحافی و چاپ کتاب – صحافی کتاب چیست؟

سفارش صحافی و چاپ کتاب از اقداماتی است که در مراحل نهایی پروسه چاپ یک کتاب انجام می شود . در این بخش به مراحل صحافی کتاب و انواع آن خواهیم پرداخت.

ترکیب بندی

نویسنده سفارش صحافی و چاپ کتاب خود را به انتشارات و یا چاپخانه می سپارد. عمل تا کردن، ترتیب گذاری فرم های چاپ شده و برش کتاب، صحافی می گویند. این عمل به منظور افزایش مقاومت کتاب، مدت نگهداری و زیبایی آن انجام می شود. صحافی کتاب دارای سه مرحلی است.

در مرحله اول که ترکیب بندی نام دارد، صفحات کتاب به ترتیب شماره کنار یکدیگر قرار می گیرند. این مرحله در چهار قسمت انجام م شود. قسمت اول تا کردن است. عمل تا کردن با دست یا ماشین صورت می گیرد. ورقه های بزرگ چاپی باید به صورتی تا شوند که صفحات به ترتیب پشت سر یکدیگر قرار گیرند. این ورق های تاخورده معمولا مضربی از چهار هستند.

قسمت بعدی لت گذاری نام دارد. منظور از لت گذاری، قرار دادن بعضی صفحات مخصوص مانند نقشه یا تصاویر در این صفحات فرم است. این کار به وسیله دست انجام می شود.

سپس نوبت به مرتب کردن می رسد. کنار هم قرار دادن فرم ها به منظور به دنبال هم قرار گرفتن صفحات را مرتب کردن می گویند. پس از مرتب کردن نوبت به دوختن می رسد. ته هر فرم به دیگری دوخته می شود. این کار به دو روش ته دوزی و کناره دوزی انجام می شود. البته کتاب های ارزان را ته دوزی نمی کنند و اغلب آن ها را به وسیله ته چسب صحافی می کنند.

شکل بندی و جلد بندی

مرحله دوم صحافی، شکل بندی کتاب است. این مرحله نیز خود دارای چهار مرحله کوبیدن، چسب زدن، لب بریدن و گردسازی و آستر بندی است.

در مرحله کوبیدن، تورم ایجاد شده در قسمت عطف کتاب بر اثر دوختن فرم ها به یکدیگر را از بین می برند. در مرحله بعد لایه ای چسب مخصوص بر سطح عطف می زنند تا از شل شدن کوک ها جلوگیری شود. سپس لبه های ناهموار کتاب را با استفاده از ماشین برش می زنند. مرحله آخر نیز گردسازی، پشت کوبی و آستر بندی انجام می شود. سطح عطف کتاب را محدب کرده و یک تکه پارچه به نام آستر روی آن می چسبانند.

مرحله سوم و آخر صحافی جلدبندی است. جلدسازی، چاپ جلد و جلدگذاری در این قسمت انجام می شوند. برای جلد کتاب معمولا از مقوا، پارچه و یا کاغذ ضخیم استفاده می شود.

دو نوع صحافی وجود دارد. صحافی نرم و سخت. صحافی شومیز یا ته چسب و مفتولی را صحافی نرم و صحافی گالینگور و سلفونی را صحافی سخت می نامند.

شما می توانید سفارش صحافی و چاپ کتاب خود را به انتشارات زرین اندیشمند بسپارید و کتاب چاپ شده را با بهترین کیفیت از ما تحویل بگیرید.

محبوب ترین کتاب ها
چا پ کتاب فرهنگ اصطلاحات عامیانه انگلیسی فارسی
نشر فرهنگ اصطلاحات عامیانه انگلیسی فارسی
عاشقانه های مردانه از هزاره‌های قبل از میلاد تا امروز
چاپ کتاب عاشقانه های مردانه از هزاره‌های قبل از میلاد تا امروز
وکیل خودت باش (راهنمای جامع مهاجرت به کانادا)
چاپ کتاب وکیل خودت باش (راهنمای جامع مهاجرت به کانادا)
کاربرد روش QFD در تلفیق پتنت‌ها و تکنولوژی‌ها
چاپ کتاب کاربرد روش QFD در تلفیق پتنت‌ها و تکنولوژی‌ها
پلی اتیلن مبانی طراحی و تکنولوژی‌های تولید
چاپ کتاب پلی اتیلن مبانی طراحی و تکنولوژی‌های تولید
مراقبت‌های ویژه قلب و عروق
چاپ کتاب مراقبت‌های ویژه قلب و عروق
آخرین اخبار
پرفروشترین کتاب
اول عاشق خودت باش!
اول عاشق خودت باش!
پربازدیدترین کتاب
کتاب مارینا ایوانونا تسوه‌تایوا
مارینا ایوانونا تسوه‌تایوا